Stawy – co robić, by zawsze były sprawne

Cokolwiek robimy – spacerujemy, siedzimy, pracujemy przy komputerze – nasze stawy pracują. Wraz z wiekiem ulegają „zużyciu” i są narażone na różne choroby. Jak możemy je wzmocnić, by jak najdłużej cieszyć się dobrą formą?

Czym są stawy?

Staw to ruchome połączenie między kośćmi, które pozwala na poruszanie się czy prawidłowe utrzymywanie postawy. W organizmie przeciętnego człowieka znajduje się ok. 360 stawów. Zbudowane są z m.in. torebki stawowej, błony maziowej, jamy stawowej, powierzchni stawowej i chrząstki stawowej. Każdy z tych elementów spełnia określone funkcje w konstrukcji stawu
i o wszystkie musimy dbać, by jak najdłużej cieszyć się najlepszą kondycją.

Jak funkcjonuje staw?

W stawie spotykają się dwie kości, których owalne końcówki nazywa się nasadami. Nasady kości zakończone są chrząstkami stawowymi zamkniętymi w jamie stawowej, wypełnionej mazią produkowaną w kaletce. Płyn ten zmniejsza tarcie podczas ruchu. Zachowując jego optymalny poziom nie odczuwamy nieprzyjemnych dolegliwości, które wywołują ból utrudniający codzienne funkcjonowanie. Ponadto staw złożony jest z wielu elementów, z których każdy może ulec „zużyciu”, degradacji czy uszkodzeniu, co bezpośrednio może przełożyć się na problemy zdrowotne, np. kłopoty z układem ruchu.

Profilaktyka dbania o stawy

Dbałość o stawy zaczyna się w diecie. Tak jak inne elementy organizmu, potrzebują one odpowiednich składników odżywczych (mikro- i makroelementów), które stanowią budulec dla części składowych ich konstrukcji. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie spożycie białka, które buduje tkanki i kości.

Wskazane jest również spożywanie produktów pełnoziarnistych, które zawierają błonnik wspierający proces produkcji mazi między stawowej oraz będący wsparciem w zrzucaniu wagi. Odpowiednia waga (np. mierzona za pomocą wskaźnika BMI) jest kluczowa, ponieważ nadwaga dodatkowo obciąża stawy.

Niezastąpione w diecie wzmacniającej stawy są owoce i warzywa, takie jak: marchewka, por, ogórki, brokuły, seler, kiełki, buraki, pietruszka, jagody, truskawki, żurawina czy cytrusy. Ich moc ukryta jest w zawartych w nich przeciwutleniaczach (antyoksydantach), hamujących proces zwyrodnienia stawów oraz w witaminie C, która jest istotna w wytwarzaniu kolagenu (budulca tkanek).

Jednak nie wszystkie składniki w odpowiedniej ilości i na właściwym poziomie przyswajalności dostarczy nam dieta – nawet ta najbardziej doskonała. Dlatego wskazana jest odpowiednia suplementacja.  ProStik od Duolifeto suplement diety, który dzięki swojej wyjątkowej formule pomaga utrzymać mięśnie i stawy we właściwej kondycji oraz zapewnić ich elastyczność i sprawność ruchową. Zawarte w nim składniki pomagają w opóźnianiu procesu starzenia się stawów, które wraz z wiekiem ulegają zniszczeniu.

Suplement skomponowany został na bazie formuły ProStik, której działanie głównie skupia się
na poprawie jakości chrząstki stawowej, więzadeł i ścięgien. Istotnym elementem jest kolagen, który stanowi podstawowy budulec tkanek, kości, ścięgien i chrząstek. W tym wyrobie medycznym znajduje się również kilka kluczowych ekstraktów. To wyciąg z korzenia arcydzięgla, który ma działanie oczyszczające i wzmacniające układ i naczynia krwionośne. Ekstrakt z korzenia hakorośli jest odpowiedzialny za wsparcie kondycji i ruchomości stawów. Składniki z kory wierzby pobudzają układ immunologiczny i wspierają sprawność poszczególnych elementów stawu. Ekstrakt z mumio shilajit pomaga w utrzymaniu zdrowego układu kostnego. Esencja z ziela wąkrotki azjatyckiej ma właściwości pozytywnie oddziałujące na układ sercowo-naczyniowy i syntezę kolagenu.

„Utrzymanie stawów i kości w optymalnej kondycji to problem dotyczący coraz szerszego grona ludzi, bez względu na ich wiek. Suplement diety ProStik® to innowacyjny produkt o wyjątkowym składzie, pozwalający skutecznie o nie zadbać. Zalecam go swoim pacjentom.” – mówi prof. dr n.farm. i med. Wiktor Stelmach.

Ruch to zdrowie

Ostatnim elementem mającym ogromny wpływ na dobrą kondycję stawów jest regularny wysiłek adekwatny do naszych możliwości. Zwykły spacer, zajęcia gimnastyczne czy pływanie to tylko przykładowe formy aktywności fizycznych, które korzystnie wpłyną na nasze stawy. Nie potrzeba męczących ćwiczeń. Wystarczy do naszego tygodniowego planu wprowadzić jak najwięcej spacerów, jazdy na rowerze czy wypadów na basen.

Dbałość o stawy to proces, który wymaga zaangażowania w ułożenie odpowiedniej diety i zmianę nawyków żywieniowych, z uwzględnieniem wsparcia suplementów diety oraz ruchu. Niezależnie od tego, czy ma się 20, 40 czy 60 lat, to należy o tym pomyśleć już dziś i wdrożyć odpowiednie działania, by cieszyć się zdrowiem przez długie lata.

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *