garnki do gotowania na parze

Zdrowe kulinaria – dlaczego warto gotować na parze?

Gotowanie na parze jest jedną z najstarszych technik kulinarnych. Pochodzi ze starożytnych Chin. Chińczycy od początku traktowali ją niemal jak sztukę, do której podchodzili z ogromną dbałością. Dla nich pożywienie typu yin, czyli właśnie gotowane na parze było wręcz kultowe, a główną zasadą, którą się kierowali, stosując ją we własnych kuchniach była potrzeba ochładzania organizmu. Takie podejście miało zapewnić im pełną harmonię, najlepsze zdrowie i długowieczność.

Dzisiaj kuchnia chińska uchodzi za najzdrowszą na całym świecie, a gotowanie na parze praktykowane jest przez tych, którzy nie tylko chcą cieszyć się idealnym smakiem, aromatem czy konsystencją przyrządzanych potraw, ale również przez tych, którzy dbają o własną sylwetkę oraz zdrowie. Poznaj tajniki tych kulinariów.

Gotowanie na parze dla zdrowia

Czy wiesz, że właśnie ta technika kulinarna pozwala na najmniejsze straty tak niezbędnych witamin i minerałów? Dla porównania, tradycyjne gotowanie warzyw w wodzie skutkuje stratą cennych wartości w skali aż 70% – to, co najważniejsze wylewamy po prostu do zlewu, odcedzając jarzyny. Podczas gotowania na parze straty te sięgają jedynie 40%.

Wybierając garnki ze specjalnymi nakładkami, które bez problemu znaleźć można w ofercie Naczynia Olkusz, gotowane produkty nie potrzebują już żadnych dodatków w postaci oleju, masła czy innego tłuszczu. Dzięki temu są lżejsze i mniej kaloryczne.

Jak gotować na parze?

Proces gotowania na parze jest samoczynny. To doskonała wiadomość dla tych, którzy nie lubią spędzać w kuchni zbyt dużo czasu. Potraw nie trzeba mieszać ani obracać, tak jak w przypadku przyrządzania dań, gotując je w tradycyjny sposób czy smażąc. W ofercie Naczynia Olkusz znajdziesz emaliowane garnki do gotowania na parze, dzięki którym gotowanie stanie się nie tylko zdrowe, ale też zupełnie proste. Wystarczy jedynie przestrzegać kilku prostych zasad.

  1. Jeśli wybrałeś jeden z garnków ze specjalną nakładką, pamiętaj, że wrzątek musi znaleźć się jakieś 2,5 cm od niej. Produkty spożywcze nie powinny być zalewane przez wodę.
  2. Lepiej wybierać garnki z jedną nakładką aniżeli kilkoma. Pamiętaj, że działanie pary będzie słabsze, im wyżej znajdzie się kolejna warstwa jedzenia.
  3. Warto wybierać komplety garnków, które zostały stworzone z myślą o gotowaniu na parze. Rzeczywiście dostępne są same nakładki, które można zastosować do uniwersalnych rozmiarów garnków, ale zazwyczaj nie są one idealnie dopasowane. Przez to gotowanie będzie trwało dłużej, bo para będzie uciekać szczelinami.
  4. Układając warzywa na nakładce, należy pozostawiać pomiędzy nimi przerwy tak, by para mogła swobodnie krążyć. Najlepiej gotować na parze warzywa w całości albo w dużych kawałkach, bo dzięki temu utrata cennych witamin będzie mniejsza.
  5. Jeśli chcesz gotować na parze mięso, lepiej wybieraj chude gatunki, w tym drób czy wołowinę. Możesz je wcześniej zamarynować.

Gotowanie na parze wraca do łask i śmiało można powiedzieć, że znowu jest modne. Kult zdrowego stylu życia zobowiązuje nas także do prowadzenia zdrowej diety. A taka jest zapewniona dzięki tej kulinarnej technice. Spadek wagi, regulacja poziomu cholesterolu, odciążenie wątroby, poprawa stanu cery to tylko niektóre z zalet zmiany sposobu przyrządzania potraw. Dieta nie jest też nudna. Pamiętaj, że gotować na parze możesz nie tylko warzywa czy chude mięso, ale również ryby, ryż oraz wszelkiego rodzaju kasze.

Przy współpracy z naczynia.olkusz.pl

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *